zondag 1 juni 2014

Dauwtrappen & vlierbloesemsiroop





In mijn jeugd was het traditie om 
Op Hemelvaartsdag 
Te gaan dauwtrappen
In alle vroegte 
Naar buiten
Stil
Maar vaak ook nog koud



Op de radio hoorde ik van de week 
Dat deze traditie gelukkig nog steeds bestaat
In de omgeving waar ik nu woon 
Leeft het in ieder geval niet
Echter, met een stel losgeslagen jongens 
Was er in de middag geen houden meer aan
Op naar het bos!

En nu weet ik wel dat in de middag 
De dauw verdwenen is 
En dat afgelopen Hemelvaartsdag 
Toch wel wat regen naar beneden gekomen is
Dat mocht de pret niet drukken

Helemaal niet toen we van de gebaande paden afgingen,
 Ineens op een veldje stonden 
Waar prachtige spinnenwebben op de grond lagen, 
Vol met regendruppels
Het rook ook nog eens heerlijk zoet!

Jawel, omzoomd met vlierstruiken,
Meters hoog!
Al jaren iedere keer gedacht, 
Dit jaar ga ik siroop maken!
Maar telkens te laat.
Dit was mijn kans!
Voor een ander doel hadden we een emmer bij ons 
Maar die was snel gevuld met grote schermen van de vlierbloesem.
Vele handen...





Eigenlijk moeten de schermen droog zijn 
Zo vertellen alle recepten op internet, 
Maar ja, 
De komende dagen geen tijd meer, 
Dus toch maar geplukt. 

Wil je het ook eens proberen?
Dit is wat ik gedaan heb
(Uit de combi van een aantal recepten)

Hemelvaartsdag zelf:
De bloemschermen een beetje uit laten lekken 
Op een theedoek zodat de beestjes eruit Kunnen kruipen
Vervolgens de bloemetjes van de takjes gerist 
Boven een grote glazen pot (en de resterende beestjes eruit gehaald)
3 limoenen in plakjes gesneden en ertussen gedaan
(Ik had geen citroenen meer)
Water aan de kook gebracht, 
Dit iets af laten koelen 
 Daarmee de pot gevuld totdat de bloemetjes net onder stonden.
De pot (afsluitbaar) op het aanrecht gezet en er niet meer naar omgekeken.



 Zaterdagavond:
De inhoud van de pot gezeefd boven een kom
(Omdat overal staat dat je het door een theedoek moet zeven 
En ik niet een heel fijne zeef heb, 
Dacht ik laat ik het eerst boven een kom doen en kijken 
Hoeveel kleine deeltjes meekomen, 
Dan eventueel alsnog met een theedoek zeven)
Een mooie heldergele vloeistof, anderhalve liter!
Niet troebel, dus niet opnieuw gezeefd


Vervolgens in de pan gedaan en daar beetje bij beetje 
1,5 kilo suiker in opgelost
(De biologische 750 grams  blanke rietsuiker pakken)
Tot slot voor de houdbaarheid 
Er 35 gram citroenzuur in opgelost
Ondanks dat het blanke rietsuiker was 
Wordt de siroop wel wat donkerder, 
Maar hij ruikt en smaakt prima!
(Let op: de vloeistof mag niet koken!)


 Tot slot toen alles goed opgelost was
De siroop in uitgekookte flessen en potten gedaan
Het was toch meer dan ik had gedacht!

(Flessen eerst goed uitwassen & spoelen, 
Vervolgens in grote pan water doen, 
Aan de kook brengen met beetje soda, 
Paar minuten laten koken, op de kop wegzetten tot je ze vult)



Vanmorgen toch maar even een paar extra flesjes gezocht 
Om de inhoud van de potten over te kunnen gieten, 
Labeltjes eraan, en proeven maar!
Twee flesjes gaan zo meteen naar de medeplukkers 
Voor de hulp 
 De andere zet ik koel en donker weg in de kelder.
Maar ik betwijfel of ze lang blijven staan 
Aangezien gisteravond toen ik de siroop aan het maken was 
Ineens een klein mannetje uit bed kwam...
"Wat ben je aan het doen mama?"
"Ik wil helpen!"
(En proeven)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten